AZYLOVÝ DŮM: ZAŘÍZENÍ PEVNÉHO ŘÁDU, ALE I DOBRÉ NADĚJE
19. ledna 2024 Charita UB

AZYLOVÝ DŮM: ZAŘÍZENÍ PEVNÉHO ŘÁDU, ALE I DOBRÉ NADĚJE

Služba Charity Uherský Brod, Azylový dům pro matky s dětmi v tísni Uherský Brod funguje od listopadu 2000. Před zahájením provozu Azylového domu fungovala v budově zvláštní škola, která se následně přestěhovala do budovy Základní školy na Výsluní

Doba pobytu klientů v Azylovém domě je vázána přesnými pravidly. „Zpravidla nepřesahuje rok, výjimečně může být prodloužena, například když klientka našla zaměstnání a v blízké budoucnosti se má stěhovat do pronájmu. Dále se zohledňuje i situace dětí, které nechtějí měnit sociální prostředí, školu. Přihlíží se také k aktivitě klientky během pobytu. Mezi základní podmínky přijetí do Azylového domu je podaná žádost, kterou hodnotí sociální pracovnice s vedoucí zařízení. Posuzuje se například, zda klientka odpovídá cílové skupině, zda její situaci může ještě řešit sama, a jestli nemá ještě jiné možné zdroje pomoci, které nevyužila,“ vysvětlila Jana Batoušková, vedoucí Azylového domu.  
Při přijetí klientka předkládá potvrzení o zdravotním stavu i svých dětí, skládá vratnou jistinu ve výši 1500 Kč, která je případně při odchodu použita na škody vzniklé za dobu pobytu, či nedoplatek na úhradě za službu. Podmínkou přijetí je seznámení se s pravidly zařízení, které zahrnují mimo jiné aktivní přístup k řešení své situace. „Klientka může být i vyloučena. To například pro nevyužívání služby, nebo pokud nesplňuje kritéria cílové skupiny, pro hrubé porušení vnitřních pravidel, mezi které patří třeba kouření mimo vyhrazené prostory, neomluvená a neodůvodněná nepřítomnost matky v Azylovém domě, hrubé chování, agrese, nedostatečná péče o dítě například z důvodu nadužívání alkoholu, či jiných látek,“ upřesnila Jana Batoušková.
Služba je provozována v památkově chráněné budově, což sebou nese větší problémy při řešení různých oprav či zásahů. „Nyní nejvíce řešíme úsporu energií, dochází životnost plynového zařízení – vybavení kotelny, které je velmi finančně náročné,“ podotkla vedoucí Azylového domu.
S pomocí Města Uh. Brod, které je majitelem budovy, se v nedávné minulosti podařilo vyměnit střechu. Do střechy už řadu let zatékalo, a opravy již nebyly možné. Dále došlo na výměnu veškerého osvětlení v budově za energeticky úspornější LED žárovky.
Příběhy a okolnosti, za kterých se klientky se svými dětmi ocitly v Azylovém domě, bývají různé.
„Do Azylového domu přišla například slečna, která čekala své první dítě. Její náhradní rodina se rozpadla, byla nefunkční. Klientka nebyla vůbec připravena do života, nedokázala se o sebe postarat, natož o dítě. Ve vysokém stupni těhotenství přespávala venku. Hrozilo, že dítě bude po porodu umístěno do ústavní péče. Partner o dítě neměl zájem, sám byl pro klientku spíše přítěží. Pracovnice OSPOD (pozn. orgán sociálně právní ochrany dětí) se snažila zajistit této paní pomoc přes naše zařízení, které mělo tou dobou volnou bytovou jednotku. Paní se po porodu učila základním dovednostem v péči o novorozence, vedení domácnosti, financí. Ačkoli se zpočátku jevilo, že nemá kapacity učit se novým věcem, podařilo se u klientky nastavit režim a zajistit hlavní potřeby rodiny. Díky své snaze a vysoké angažovanosti pracovníků se klientka naučila vařit, během pobytu si dokázala ušetřit částku na kauci na bydlení a prokázala, že je schopna obstát v životě a nakonec i bez pomoci služby. Mezi matkou a dítětem je pevné a láskyplné pouto. Je to již několik let a paní se snaží udržet úroveň samostatnosti, s kterou službu opouštěla. Vždy je pro Azylový dům velkou odměnou taková klientka, která službu opustí a více ji nepotřebuje,“ připomněla jeden z pozitivních případů paní Batoušková.
Práce s klienty ale bývá často složitá a je vázána na daná pravidla.
Každá klientka má klíčového pracovníka, se kterým vypracovává svůj tzv. individuální plán, který vychází z jejích potřeb. Mimo problém, pro který byla přijata do Azylového domu, se zaměřuje na její schopnosti, zdroje, tedy na čem lze stavět a v závěru dodat klientce chybějící sebedůvěru. Většinou se řeší otázky zajištění lékařů, odborníků, školy, školky. Dále pak klíčové otázky, jako je zvládání finanční situace, vedení domácnosti. Pracovníci této služby klientku motivují, nabízí možnosti řešení, ale nekonají za ni. Důležitá je tedy aktivní účast klientky při řešení své situace, tím je podporována její samostatnost a nezávislost na službě.

Oleg Kapinus – pracovník pro PR a fundraising

 

2  002228  002237  002988  DSCN9273  DSCN9275  ch8  ch9  ch10  ch13  ch14  ch23