Péče o lidi bez domova je velmi náročná. Své o tom vědí pracovníci Nízkoprahového denního centra sv. Vincence v Uherském Brodě (dále jen NDC) - zařízení Charity Uherský Brod. Ti obdrželi před několika dny oznámení od slovenských kolegů, že v blízkosti Piešťan nalezli pána bez domova s českým občanstvím. Proto slovenská strana iniciovala jednání o převoz tohoto pána do Česka a požádala uherskobrodskou Charitu o spolupráci.
K předání této osoby pracovníkům NDC došlo ve středu 30. září..
Podrobnosti popsala Bohumila Jančová, vedoucí NDC Uherský Brod: „Pána jsme přebrali na hraničním přechodu ve Strání v deset hodin dopoledne. Kolegové, kteří pána přivezli, ho posadili do auta i s jeho věcmi, a odjeli do Uh. Brodu. Teprve cestou jsme se dozvěděli základní informace od pána. Po příjezdu do Denního centra jsme ho museli znovu osprchovat a dát mu čisté oblečeni. Teprve až teď jsme zjistili, jak na tom pán je po zdravotní stránce. Nebyl schopen samoobslužné péče, jediné, co sám zvládá je, se najíst. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli, že zajistíme doporučení do nemocnice, protože naše služba vůbec neodpovídá potřebám tohoto pána. Protože nám sdělil, že nebyl dvacet let u lékaře a ani svoji nemoc nemá diagnostikovanou, hospitalizace bylo z našeho pohledu to nejlepší řešení. Protože nebyl pán v akutním ohrožení života, do nemocnice ho nepřijali kvůli situaci s COVID-19 v regionu. Pána vyšetřili, všechny jeho výsledky byly v normálu a doporučili jeho pobyt v Léčebně dlouhodobě nemocných (LDN). Protože jsme se vrátili z nemocnice o půl osmé večer, nebylo možné už pána do LDN přijmout. Klienta jsme tedy přivezli na Noclehárnu Charity Uherský Brod, kde jsme mu dali najíst a připravili ho ke spánku. Celý převoz klienta byl velmi náročný, z důvodu těžkého zdravotního postižení, s klientem pracovali tři pracovníci denního centra, aby se klient cítil důstojně. Ráno jsme opět zajistili doporučení od lékaře na LDN, a požádali ho zároveň o zajištění místa na oddělení. Ještě před tím jsem si byla ověřit na Všeobecné zdravotní pojišťovně, jestli má klient aktivní pojištění. Bohužel neměl, a neměl ani platné doklady, což byl velký problém. Nakonec se nám nějak podařilo vyjednat u pracovnice VZP, aby nám vyšla vstříc. Pán je tedy od 1.10. 2020 pojištěný. Na základě zdravotního pojištění jsme pána předali do LDN v Uherském Brodě. Taky naše kompetence končí a pána jsme předali sociální kurátorce města Uh. Brod, která s pánem dořeší vyřízení občanského průkazu, zaeviduje pána do sociálního systému ČR za asistence Úřadu práce, a provede další nezbytné úkony v této věci, a společně se budeme snažit pána umístit do pečovatelské služby, aby bylo jeho další žití co nejdůstojnější. Kolegům na Slovensko velmi děkujeme za to, že jim nebyl lhostejný osud pána bez domova a že jsme mohli společně provést úkony, které snad povedou ke zlepšení jeho situace."
Oleg Kapinus, pracovník pro PR a fundraising