Od 1. února 2025 se vedení Charity Uherský Brod ujala nová ředitelka Miroslava Havlíková. Ve funkci vystřídala dočasnou ředitelku Terezii Fojtíkovou. S jakými plány paní Havlíková do funkce nastoupila, osvětlila v rozhovoru.
Paní Havlíková, jaká byla Vaše cesta do Charity? Pracujete od začátku své profesní kariéry v této organizaci?
Po maturitě na střední zdravotnické škole jsem nastoupila do nemocnice v Novém Městě nad Váhem, pracovala jsem na interním oddělení. Možná právě díky zkušenostem z nemocnice jsem chtěla pracovat se seniory v domácí péči. Ta byla devadesátých letech teprve v začátcích. Do brodské Charity jsem nastupovala 1. března 2001 na pozici zdravotní sestry do Charitního domu Slavkov. V roce 2006 jsem byla tehdejší ředitelkou, paní Jarmilou Tomancovou, „převelena“ do Pečovatelské služby Strání jako vedoucí. A právě tam jsem měla příležitost pečovat o klienty v jejich domácnosti jako všeobecná sestra nebo pečovatelka. Postupně se služba rozšiřovala a mně přibývala práce v kanceláři a ubývala v terénu. V roce 2015 jsem úspěšně ukončila studium na Vyšší odborné škole Caritas a Teologické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci v oboru sociální práce.
Co vás jako první napadlo, když jste se dozvěděla o svém jmenování ředitelkou brodské Charity?
Měla jsem z toho rozhodnutí především velký respekt. Výběrové řízení bylo velmi pečlivé a trvalo dlouho. Uvědomuji si, že vedení Charity je velmi zodpovědná a náročná funkce. Charita Uherský Brod má 26 středisek a téměř 240 zaměstnanců. Nicméně jsem si říkala, že mám Charitě co nabídnout. Hlavně zúročit 24 let své praxe.
Charita Uherský Brod pro mě není jen pracovním místem, ale stala se mým osudem a zdrojem bohatých životních zkušeností.
Do čeho se pustíte jako první?
Ráda bych začala především pracovat na vztazích s lidmi v organizaci. Plně si uvědomuji, že lidské zdroje jsou pro každou organizaci či podnik obrovským bohatstvím. Na lidech stojí úspěch organizace. Oni přinášejí ducha do procesů. A pokud se nám podaří získat, a hlavně udržet dobré lidi v Charitě, bude Charita nadále tím, čím byla a čím má být. Tedy místem, kde lidé hledají a nalézají pomoc a útěchu. Potřebujeme lidi, kteří umí a chtějí šířit dobro, spravedlnost a naději. Cílem charitních služeb je ochrana člověka v jeho důstojnosti, kterou musí charitní pracovníci podporovat. Za důležitou považuji i ochranu důstojnosti pracovníků. A na tu bych se chtěla rovněž zaměřit. Každé setkání s kolegou je unikátní příležitostí získat skvělého člověka. Taktéž nechci přehlížet dopady mého rozhodnutí na druhé osoby.
No a samozřejmě mě čekají výkazy, kontroly a podobná činnost, která k mé práci neodmyslitelně patří.
Co považujete za největší problém Charity Uherský Brod a s čím jste, v souvislosti s činností organizace, naopak spokojena?
Částečně jsem to již řekla. V Charitě pracuje hodně skvělých lidí, ale mnohdy vázne komunikace. Je potřeba se lidem věnovat, pracovat na komunikaci, na vymezení pravidel a kompetencí.
Jaké jsou vaše další plány ve vedení organizace?
Cílem brodské Charity je poskytovat kvalitní péči jak stávajícím, tak budoucím klientům. Je nezbytné se soustavně věnovat našim službám a neustále je zdokonalovat. Životní situace lidí se neustále vyvíjejí, a my chceme být schopni na ně flexibilně reagovat. Naším úkolem je nabízet adekvátní pomoc a podporu, a zároveň motivovat klienty k tomu, aby hledali vlastní řešení nepříznivých sociálních podmínek.
Jak nejraději odpočíváte a jak trávíte volný čas?
Jsem stále v pohybu a mám ráda akci. Ráda jezdím na kole, běžkách i lyžích, miluji hory, a když se mi podaří najít trochu času, užívám si lezeckou stěnu nebo skály. Bohužel času není nikdy dost. Bydlím v rodinném domku, kde relaxuji na zahradě nebo ve skleníku. Mám ráda ruční práce a jsem tak trochu „Bořek stavitel“ - pořád něco kutím.
Velkou radostí a odměnou jsou mí tři vnuci – Lili, Viki a Lea.
Oleg Kapinus
pracovník pro PR a fundraising
Tel.: 603 178 768 E-mail: -erqO95h4gHCQOQm39EyUW7%WkvDRW7r