Charita Uherský Brod má novou ředitelku
3. října 2024 Charita UB

Charita Uherský Brod má novou ředitelku

V červnu letošního roku rezignoval dosavadní ředitel Ing. Libor Mikel. Arcidiecézní charita Olomouc vyhlásila výběrové řízení na obsazení této pozice a výsledky jsou překvapivé - Charita Uherský Brod má dočasnou ředitelku a výběrové řízení je vypsáno znovu. 

Mgr. Terezie Fojtíková, DiS. – nová ředitelka Charity Uherský Brod, která ovšem není v naší organizaci nováčkem, naopak je dlouholetou pracovnicí. Jak dlouho pracujete v Charitě Uherský Brod a co bylo doposud Vaším denním chlebem?

Dobrý den. Ano, nejsem v Charitě Uherský Brod první dny. 15. listopadu, dá-li Pán, završím dvacátý rok coby zaměstnanec této organizace. V roce 2004 jsem nastupovala na pozici administrativní pracovnice do služby CHOPS (Charitní ošetřovatelská a pečovatelská služba). Od 1. 5. 2005 mne tehdejší paní ředitelka Bc. Jarmila Tomancová jmenovala do funkce vedoucí pečovatelské služby. Byla jsem její první vedoucí, když se ošetřovatelská a pečovatelská služba rozdělily a zůstala jsem v ní do konce roku 2018. Od ledna 2019 jsem nastoupila do nově vzniklé odlehčovací služby, ve které jsem působila jako vedoucí doposud. Úkolem vedoucí obou těchto terénních služeb bylo přijímat a zajistit péči o jejich klienty, řídit a vést tým pracovníků těchto služeb a dbát o řádné plnění nasmlouvaných pečovatelských úkonů v domácnostech klientů a samozřejmě dalších pracovních povinností vyplývajících z povinností zaměstnanců. Od jara 2021 Charita Uh. Brod provozuje také Víceúčelové komunitní centrum, jehož jsem se stala také provozní vedoucí. A od dubna 2023 spolupracuje Charita s MAS Východní Slovácko na projektu „Poradce pro rodinné pečující“, kde částí svého úvazku také působím.

Kdybyste měla popsat své plány v čele organizace, co byste zmínila? Čeho byste ráda docílila a kam byste organizaci ráda směřovala?

Na tuto otázku je těžké odpovědět, neboť jsem se stala dočasnou ředitelkou a vskutku nečekaně. Dříve jsem se ale o post ředitele uherskobrodské Charity ucházela a představu jsem samozřejmě měla a dá se říci, že i nyní je podobná: „Pomoci budovat organizaci poskytující smysluplné služby v přehledném a bezpečném prostředí“. Vize se dotýká všech aktérů celého procesu: klientů, zaměstnanců a důležitých partnerů.
Řekla bych to asi takto: „Vidím Charitu jako organizaci poskytující služby, které dávají smysl, její zaměstnance jako lidi, kteří mají přehled a jako tým, který se nebojí“.

Mluvíte o tom, že jste pouze dočasnou ředitelkou – jak to myslíte a jaká je situace s obsazením pozice ředitele/ředitelky Charity Uherský Brod?

V mém případě se jedná o dočasné pověření řízením Charity Uherský Brod z důvodů, že Arcibiskup olomoucký, Mons. Josef Nuzík, zřizovatel Charity Uherský Brod, se rozhodl zrušit předešlé výběrové řízení na pozici ředitele/ředitelky této organizace a vyhlásil nové. Dle oficiálního rozhodnutí Mons. Nuzíka, zveřejněného 17. září 2024, se do výběrového řízení přihlásily dvě uchazečky, kdy jedna z nich před samotným výběrovým procesem odstoupila. „Nepovažuji výstup za relevantní,“ uvedl arcibiskup.
Na základě tohoto rozhodnutí pověřil Arcidiecézní charitu Olomouc vyhlášením nového výběrového řízení, aby byla zajištěna dostatečná kvalita procesu výběru nového ředitele či ředitelky.

Co máte na své organizaci ráda, co Vás naplňuje a motivuje ve Vaší dosavadní práci a co bude Vaším motorem do dalších měsíců?

Charitu prostě miluju. Říkala jsem to asi vždy a myslím, že mi to mé okolí věří. Je to na mě prostě vidět. Je štěstí chodit do práce, která vás i po dvaceti letech baví. V pomáhající profesi jsem se našla a byla jsem vždy na značku „Charita“ opravdu patřičně hrdá. Nejvíce mne naplňuje to, že můžete těm, co vaši pomoc potřebují, pomoci – tady a teď, opravdově. Je to brzy vidět a ano, nejvíce je pochvala, že činnost toho vašeho týmu byla skvělá, že jsou pracovníci úžasní, empatičtí a že bez nás by si to třeba nedovedli představit.

Co byste ráda vzkázala svému předchůdci, panu Liboru Mikelovi, který byl ředitelem poslední 2 roky?

Už jsem mu to řekla osobně - poděkovala jsem mu za jeho práci. Tyto 2 roky nebyly jednoduché. Kolega Mikel je ekonom a v tom má velký přehled a rozumí této oblasti. Je fajn, že dbal a ještě bude dbát o finanční stránku organizace.

Co vnímáte jako své silné stránky, které Vám pomohou v řízení této velké organizace? Co „nabízíte“ a jaké zkušenosti zúročíte ve své nové pozici?

Myslím, že mám velký smysl pro zodpovědnost, snažím se být spravedlivá. Kamarádi o mě říkají, že jsem temperamentní, zachraňující, obětavá a férová. Co nabízím? Řízení bych chtěla opřít o vzájemný respekt, funkční komunikaci a jasné rozdělení rolí. Moc bych si přála, aby napříč naší Charitou byla cítit, vidět a byla žita týmová práce.

Je to přeci jen velká věc, řídit organizaci o více než 220 zaměstnancích s velmi širokou plejádou služeb, zařízení a činností, které naše Charita má. Máte z něčeho obavy? 

Obavy samozřejmě mám, ale nebudu je hned prozrazovat. Mám kolem sebe fajn kolegy a dobré přátele a rodinu, kteří mi pomohou se s nimi vypořádat. A úplně nejvíce mi pomáhá má víra, vztah k Bohu. Tak to u mě je a lidé, co mne znají to o mně vědí.  

Na závěr – co plánujete v nejbližších dnech a týdnech, co Vás čeká, jaké události nebo akce?

Plánuji pracovat, seznámit se se svou novou rolí. Organizace v každé části roku má své dané úkoly a povinnosti a ty musím plnit já a každý pracovník uvnitř organizace a to podle svých kompetencí. Čekají nás možná nové projektové výzvy, je třeba komunikovat s partnery jako jsou například obce. Chci tady být pro pracovníky – pomoci jim, podpořit je, poradit jim, vyslechnout je, korigovat je, vysvětlit jim vlastní postoj, prezentovat finální řešení. Napadá mne toho mnoho.

Přejeme paní ředitelce mnoho sil a radosti na její pozici, ať se daří!

jmenováníŘeditelky3 jmenováníŘeditelky2