Noclehárna Uherský Brod nabízí vítaný noční azyl pro lidi bez střechy nad hlavou. Absence této služby by pro mnoho lidí v tíživé sociální situaci znamenala obrovský problém. V těchto dnech oslaví Noclehárna už 10 let svého provozu. Tato služba je důležitým místem setkávání, sdílení osudů a lidských příběhů ale nouze není ani o humorné okamžiky. Vyprávěl o tom vedoucí této služby, pan Pavel Janča.
Pane Jančo, jaké byly okolnosti vzniku Noclehárny?
Noclehy pro své klienty poskytovalo nejdříve Nízkoprahové denní centrum sv. Vincence Uherský Brod (NDC) a to jen při venkovních teplotách nižších než mínus pět stupňů. Poskytování takových noclehů probíhalo za finanční účasti města Uherský Brod. Klienti nocovali v prostorách Nízkoprahového denního centra, kde klienti mohli ležet na karimatkách, či matracích. K rozhodnutí poskytovat noclehy klientům v zimě přispěla i nešťastná událost, když v Těšově umrzl člověk bez domova. Po dalších jednáních s městem Uherský Brod bylo rozhodnuto o zřízení Noclehárny Uherský Brod.
Jaká je kapacita Noclehárny a kdo může tuto službu využít?
Kapacita Noclehárny Uherský Brod je 16 lůžek, z toho 12 pro muže a 4 pro ženy.
O nocleh může požádat člověk po dovršení věku 18 let, který přišel o bydlení nebo bydlí v nevyhovujících, zdraví nebo život ohrožujících, podmínkách. Žadatel či klient nesmí mít obsah alkoholu v dechu vyšší než jedno promile, a to z bezpečnostních důvodů pro ostatní klienty i pracovníky noclehárny. Příjem klientů probíhá od 18:30 do 21:00, klient se tedy musí dostavit v tomto časovém rozmezí. Klient uhradí nocležné ve výši 50 korun za noc.
Aby klient mohl setrvat v noclehárně, musí dodržovat Vnitřní pravidla služby a řídit se pokyny službu konajícího pracovníka. Klient je mimo jiné povinen se osprchovat, než ulehne do postele.
Klientům, kteří nemají příjem ze zaměstnání nebo nemají důchod, či jiný stálý příjem, může hradit nocležné úřad práce. V letošním roce bude možnost takto hradit noclehy v zimním období.
Jaké další služby, kromě noclehu, nabízí Noclehárna?
Ze zákona poskytujeme klientům přenocování a provádění osobní hygieny. Mimo to jsme se rozhodli klientům umožnit přípravu jídla a teplých nápojů, proto jsme do noclehárny pro klienty pořídili mikrovlnnou troubu, rychlovarnou konvici, nádobí a příbory. Klienti mohou také využít lednici. Velkou oblibu si u klientů získala možnost sledovat televizi.
Dohoda o poskytování sociální služby je uzavírána na dobu neurčitou. Znamená to, že klient může naši službu využívat po celou dobu, kdy trvá jeho nepříznivá sociální situace spojená s bydlením. Je na klientovi, jak dlouho bude služby využívat. Pro představu uvádím, že jsme měli klienty, kteří u nás přenocovali jedinou noc, a naopak jsme měli klienty, kteří naši službu využívali několik let.
Vaše praxe v Noclehárně musí být bezpochyby plná veselých i smutných zážitků…
Do služby k nám docházel delší čas jeden klient ve věku okolo 30 let. Hojně nadužíval alkoholické nápoje a do noclehárny většinou přišel, když krátce abstinoval. Věděl, že mu bude v noci špatně, celou noc pak prakticky prozvracel. Jednou přišel s rukou v sádře, s tím, že ji má zlomenou. Když měl sádru čtvrtý týden, zeptal jsem se klienta, proč si nejde nechat sádru sundat. Klient odpověděl, že je se sádrou velmi spokojen, protože až doposud si nikdy nevyžebral denně tolik peněz jako nyní, když má ruku v sádře. Zeptal jsem se ho, kolik je schopen si v Uherském Brodě za den vyžebrat. Klient řekl, že od jednoho tisíce korun výš. Zeptal jsem se klienta, co s těmi penězi bude dělat. Odpověděl, že peníze jsou každý večer utraceny za alkohol, který kupuje také pro své kamarády. (Pro lepší představu, kolik bylo možno za vyžebrané peníze zakoupit alkoholu uvádím, že příhoda je stará 8 let)
A další příběh - jednou jsem, krátce po přijetí prvních klientů do služby, uslyšel hádku muže a jedné naší mladé klientky. Přiběhl jsem do společných prostor noclehárny, kde jsem uviděl neznámého muže, kterého dovnitř vpustili kouřící klienti, kteří vyšli ven k popelníku, ale nezavřeli dveře od noclehárny. Klienti (muži) se krčili ve dveřích do ložnice a nikdo z nich ani nedutal. Při pohledu na cizího muže mně bylo jasné proč. Šíře jeho ramen mu téměř bránila projít dveřmi, později jsem se dozvěděl, že aktivně provozuje bojové sporty. Muž byl posílen alkoholem a chtěl vyvést naši klientku, která před ním utekla do noclehárny, ven. Častoval ji velmi nelichotivými výrazy. Přišel jsem k muži, lehce ho uchopil kolem ramen a vysvětloval jsem mu, že v noclehárně nesmí být. V duchu jsem si vybavoval místa v noclehárně, o která mě rozmázne, když se do mě opře. Naštěstí se muž nechal v klidu vyvést ven. Později jsem se od klientů dozvěděl, že příčinou jeho "návštěvy" v noclehárně bylo to, že naše klientka se od něj nechala celé odpoledne hostit a vyvolala v muži dojem, že prožije hezký večer. Pak muže zklamala útěkem do noclehárny. Každý jsme si z celé příhody patrně odnesli jinou zkušenost. Muž asi takovou, že ne každá investice se vyplatí, klientka, že ne vždy je dobré se nechat zdarma hostit, a já jsem si uvědomil, jak jsem šťastný, že ještě žiju. Dvojnásobná hmotnost a umění boje návštěvníka totiž dávala tušit, jak by událost mohla pro mne dopadnout, kdyby se nenechal v klidu vyvést ven.
Oleg Kapinus
pracovník pro PR a fundraising
Tel.: 603 178 768 E-mail: -erqO95h4gHCQOQm39EyUW7%WkvDRW7r